piątek, 15 kwietnia 2016

Znacznik obrażeń - tutorial

Oglądałem jakiś czas temu filmik z odpakowywania torby jaką się dostało podczas Adepticonu.  I tam jedną z rzeczy, którą się dostawało był mały znacznik obrażeń. Była tam też przedstawiona zasada działania tego małego ustrojstwa (wszystko w filmiku). Filmik jest tutaj - od razu przeskakuje do momentu w którym jest wyciągany znacznik: https://youtu.be/Yedt0kvtDCM?t=22m15s. A że jest to przydatna rzecz postanowiłem coś takiego spróbować zrobić. O tym będzie właśnie traktował ten wpis. 
Ale od początku. Co to takiego ten znacznik obrażeń? No cóż, w skrócie jest to rzecz, która pokazuje ile punktów życia zostało naszym (albo wroga - ta opcja jest znacznie lepsza) jednostkom. Wcześniej używałem kości, ale zdarzało się, że kość k6 nie wystarczała (jednostka miała więcej punktów życia niż 6) lub w bitewnej gorączce brało się kość, która określała ile punktów życia pozostało konkretnemu modelowi.

Do wykonania znacznika obrażeń będą nam potrzebne:
1. Plastikowe okrągłe podstawki:

Ja użyłem takich o średnicy 25mm - wielkość wydawała mi się w sam raz do skali 28mm. Zakupiłem je na Allegro od użytkownika wlodeksf. Ma on też sklep BattleModels. Tutaj link do przedmiotu jaki zakupiłem: http://battle-models.com/Podstawka-Podstawki-pod-figurki-okragle-25-mm-wypraska,p,1139
Jak widać na zdjęciu wypraska jest pozbawiona już dwóch kółek - zostały zużyte do stworzenia prototypu znacznika
2. Taśmy klejącej dwustronnej.
3. Magnesów neodymowych (ja użyłem takich o średnicy 5mm i grubości 1mm)
4. Drukarki i programu DoubleCAD XT (jest darmowy) - jeśli chce się skorzystać z szablonu, który zrobiłem. Tutaj link do pliku:https://megawrzuta.pl/download/a9fd4463eab534a1c9c4de0785abc5cb.html
Tak wygląda ten szablon (jest zrobiony dla podstawek 25mm):
Jak widać ma on pola na punkty życia od 1 do 16 - powinno wystarczyć dla większości przypadków.
5. Nożyczek i kleju cyjanoakrylowy (znaczy superglue)

I teraz przepis na nasz znacznik:
1. W jednym kółku wycinamy/wywiercamy/frezujemy takie coś:

Ja najpierw wywierciłem otwór, a później powiększyłem go frezem. Elipsy, w które są wpisane wartości liczbowe punktów życia mają wymiary: większy promień 4,5mm mniejszy promień 2mm (tak mógłbym napisać o półosiach, ale dajmy sobie spokój:)) Zrobiony przez nas otwór powinien, więc mieć przynajmniej takie wymiary.

2. Drukujemy nasz szablon -  Przy drukowaniu należy pamiętać, żeby ustawić skalę drukowania 1:1  Dla DoubleCAD XT to będzie odpowiednio: File->Print->Page Setup-> Printing Scale

3. Korzystając z taśmy dwustronnej przyklejamy wydrukowane i wycięte kółka do naszych podstawek. W przypadku korzystania z podstawek, które mają teksturę należy przykleić do płaskiej powierzchni - taśma się będzie lepiej trzymać. Dlaczego taśma dwustronna a nie klej? - no cóż klej mógłby pomarszczyć papier, a dzięki taśmie na pewno tego unikniemy. Następnie przyklejamy za pomocą Super Glue, kropelki czy innego kleju przyklejamy magnesy (te mniejsze kółka w środku szablonu to właśnie miejsce na magnesy). Należy pamiętać o biegunowości - magnesy mają się przyciągać, a nie odpychać! Tak powinna wyglądać para podstawek po przyklejeniu wydrukowanych i wyciętych szablonów i dodaniu magnesów:

4. Składamy do siebie obie połówki i mamy znacznik:

Na razie góra jest zielona i brzydka - bez żadnej grafiki, ale jak wspominałem wcześniej jest to prototyp. Zrobiłem mu trochę za duży otwór. Ale poza tym spełnia swoją rolę w 100%.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz